Sinds de oprichting in 1973, staat Patagonia bekend om zijn diverse baanbrekende innovaties op het gebied van productie en milieubehoud. Als merk waren zij de eersten die gerecycled polyester en 100% organisch katoen introduceerden. Het begon allemaal met Yvon Chouinard, een jonge klimmer die in 1957 begon met het ontwikkelen van herbruikbaar klimmateriaal. Toen op een bepaald moment de vraag naar zijn handgemaakte producten zo groot werd dat hij het niet meer kon bijbenen, ging hij machines gebruiken en zocht hij een partner. Nadat de partners de klimwereld hadden veroverd in de VS, besloten zij een kledinglijn te introduceren onder de naam Patagonia.
Patagonia streeft ernaar geen onnodige schade aan het milieu aan te richten, dit proberen zij te bereiken door enkel producten te maken van de allerbeste kwaliteit die duurzaam, functioneel, oogstrelend maar vooral eenvoudig zijn. De kennis die Patagonia opdoet deelt men met de industrie om de impact op het milieu zo klein mogelijk te maken. Daarnaast schenkt Patagonia jaarlijks 10% van haar winst of 1% van haar omzet aan diverse milieuorganisaties via 1% for the Planet.