Nu al korting tot -40% bij aankoop vanaf 2 producten
image link

Nu al korting tot -40%

Zamberlan: handgemaakte wandelschoenen met een kleine voetafdruk

“Onze familienaam, onze trots, staat in het groot op alle schoenen. Hier gaat dus geen enkel paar de deur uit dat niet perfect is.” Aan het woord is Maria Zamberlan, derde generatie schoenfabrikant uit Italië. Aan de voet van de Kleine Dolomieten begon haar grootvader Giuseppe in 1929 met de hand bergschoenen te maken. Al meer dan 90 jaar zet de familie die traditie voort. “En nog steeds worden onze schoenen handgemaakt in ons eigen atelier. Italiaans vakmanschap, Made in Europe, dat blijven we waarmaken.”


Andere wereld waarin Giuseppe begon

“Elke dag gaat mijn broer Marco langs in ons atelier. Hij kan dat simpelweg niet missen”, glimlacht Maria. “Zien hoe de schoenen gemaakt worden, ze kunnen vastpakken, voelen, ruiken … Dat is altijd van essentieel belang geweest. Vroeger voor mijn grootvader Giuseppe, later voor mijn vader Emilio en nu voor Marco. Als we het atelier van Zamberlan zouden verhuizen naar Oost-Europa of Azië, zoals veel bedrijven de voorbije twintig jaar hebben gedaan, dan kan het eindresultaat nooit hetzelfde zijn. Alleen door de productie hier te houden, kunnen we zeker zijn van de hoge kwaliteit van ons vakmanschap.”

"Grootvader is heel klein begonnen, met het herstellen van wandelschoenen. Hij ging van deur tot deur schoenen ophalen, herstelde ze en bracht ze een week erna weer terug."

“Het was een andere wereld, zegt Maria, die waarin haar grootvader bijna een eeuw geleden startte met het herstellen en later ook het maken van bergschoenen. “Ik ben er zeker van dat hij heel trots zou zijn dat we nog steeds handgemaakt vakmanschap afleveren. Tegelijk zou Bepi, dat was onze koosnaam voor hem, versteld staan van hoe wij nu werken. Mijn moeder vertelde hoe klanten hun bestelling vroeger per post doorgaven. En hoe wij dan een brief terugstuurden om die bestelling te bevestigen. Onvoorstelbaar, toch?”

 

“Het is vooral mijn vader Emilio die op dat vlak grote stappen vooruit heeft gezet. Vijftig jaar geleden maakte hij zijn eerste reizen naar Japan om daar schoenen te gaan verkopen. In die tijd was je twee dagen onderweg en ter plaatse sprak niemand een woord Engels. Terwijl het nu amper een vlucht is van acht uur.”



Wie is Maria Zamberlan?

Geboortejaar

1973

 

WOONPLAATS

Torrebelvicino, Italië

 

BEROEP

Derde generatie schoenmaker

 

HOBBY'S

Wandelen en tot rust komen in de bergen

Stikmachine als beginpunt

De officiële startdatum van Zamberlan is vastgelegd in juli 1929. “Uit die periode hebben we nog een document teruggevonden”, zegt Maria. “Een aankoopbon van een stikmachine. Die hebben we bijgehouden en staat symbool voor de start van het bedrijf. Maar officieus was onze grootvader al langer bezig. Wanneer hij later onze grootmoeder ontmoette, is zij mee in de zaak gestapt.” Ondertussen staat Maria aan het hoofd van Zamberlan, samen met haar broer Marco. De derde zus Zamberlan, Mara, baat een outdoorwinkel uit naast het bedrijf.


Vijf mijlpalen in de geschiedenis van Zamberlan

1929: Giuseppe Zamberlan, een schoenmaker die woont en werkt aan de voet van de Kleine Dolomieten, is verliefd op de bergen en vertaalt die passie in het maken van de eerste Zamberlan-bergschoenen. Zijn gedrevenheid bracht hem er onder meer toe de revolutionaire ideeën van Vitale Bramani (Vibram®) te ondersteunen. Buitenzolen van leer en ijzeren studs werden zo al vroeg vervangen door rubberen buitenzolen.

 

1970: Emilio neemt de zaak over en maakt er gaandeweg een internationaal bedrijf van. Vijftig jaar geleden sluit hij zijn eerste deals in Japan, later ook in het VK. Vandaag wordt Zamberlan verkocht in meer dan 50 landen.

 

1984-86: Na veel research slaagt Zamberlan erin Hydrobloc® te ontwikkelen, een speciale techniek die leder ademend en waterdicht maakt. In samenwerking met Vibram ontwikkelt Zamberlan Bimescol®, een zool gemaakt van rubber met dubbele dichtheid die de impact tijdens het stappen absorbeert.

 

2000-2005: Terwijl steeds meer bedrijven hun productie verhuizen naar landen waar goedkoper geproduceerd kan worden, houdt Zamberlan vast aan haar thuisbasis. De ‘Made in Italy’-traditie blijft zo behouden.

 

2019: Het bedrijf viert 90 jaar geschiedenis. Dat wordt onder meer gevierd met de lancering van de Epic Women-lijn, exclusief ontworpen voor vrouwen.

“Vakmanschap en innovatie, daar hebben we als familie altijd op ingezet”, zegt Maria. Zo probeert Zamberlan onder meer de ecologische voetafdruk van zijn schoenen laag te houden. “Het leer dat we gebruiken is van Italiaanse oorsprong en wordt lokaal geproduceerd”, zegt Maria. “Voor sommige schoenen gebruiken we Terracare-leer, wat zorgt voor 30% minder CO2-uitstoot en 40% minder waterverbruik. Bovendien heeft dit specifieke leder een recyclagepercentage van 97%.”

 

Door de jaren is Zamberlan immens gegroeid. “Toen ik klein was, woonden we boven de productiehal. Ik ben groot geworden met de geur van leder. Onze moeder nam ons van kleins af mee naar het atelier. Ah ja, waar moest ze anders met ons naartoe (glimlacht)? Marco had een driewieler waarmee hij tussen de werkstations fietste. Af en toe zette hij zijn fietsje ondersteboven, draaide aan het wiel en hield er een schoen tegen. Hij kopieerde wat hij onze schoenmakers zag doen (glimlacht). Begin jaren 70 zijn we naar een grotere productiehal verhuisd, waar we nu nog altijd zitten.”


Vader elke dag over de vloer

Dat na de tweede ook de derde generatie het bedrijf zou overnemen, voelde als een natuurlijk proces. “Onze vader wilde dat heel graag, maar het was ook logisch. We waren er in zekere zin op voorbereid. Onze ouders kozen ervoor om ons van kleins af naar de eerste Engelstalige school in de buurt te sturen. Zo konden we helpen wanneer er buitenlandse klanten kwamen.”

 

“We zijn een hechte familie, de bergen zijn onze thuis. Al ons hele leven maken we samen bergwandelingen”, zegt Maria. “Ik prijs me gelukkig dat we het bedrijf als familie kunnen leiden. “Mijn vader heeft de zaak jaren geleden officieel aan ons overgelaten, maar hij sprong nog elke dag binnen. We zagen hem graag komen. Alleen als je met een hele dringende bestelling bezig was, dan was het soms wel even zuchten wanneer hij kwam aangewandeld (lacht).”

Wat maakt Zamberlan uniek?

1. Made in Italy

“Onze schoenen worden handgemaakt in ons eigen atelier. Made in Italy is een label dat staat voor kwaliteit en voor een kleine voetafdruk. We produceren lokaal en kiezen voornamelijk voor lokale materialen. Zo verkort Zamberlan de keten en verminderen we de impact op het milieu.” Alle schoenen worden dus gemaakt met een beperkte voetafdruk. “Daarnaast promoten we verantwoord gebruik van onze producten. Zo kunnen al onze schoenen voorzien worden van een nieuwe zool, waardoor ze lang meegaan.”

 

2. Passie

“We werken al drie generaties lang met veel passie aan onze schoenen”, zegt Maria. “Wij als familie, maar ook onze medewerkers. En dat zie en voel je aan onze schoenen..”

 

3. Oog voor detail

“Dankzij een combinatie van artisanaal vakmanschap en innovatie creëren we een product dat een uitstekende technische performance biedt en daarnaast door zijn tijdloze design elke modetrend overstijgt.”

 

4. Traditie

“We hebben respect voor onze traditie en hechten tegelijk veel waarde aan innovatie. Zamberlan heeft een diepgaande schoenencultuur ontwikkeld die gebaseerd is op respect voor het ambachtelijke vakmanschap en op de diepgewortelde kennis van de bergcultuur.”

Liefst 150 mensen werken er vandaag voor Zamberlan. “We zien hen allemaal als leden van de Zamberlan-familie”, zegt Maria. “We hebben meerdere werknemers gekend die hier als jongeling zijn begonnen en tot aan hun pensioen zijn gebleven. Voor sommigen betekende dat meer dan veertig jaar!”

 

Zamberlan heeft een grote impact op het sociale weefsel van de streek. “We rekruteren onze mensen lokaal, kopen veel van onze materialen in de buurt aan en proberen waar we kunnen positief bij te dragen aan onze gemeenschap. Zo is er bijvoorbeeld een klimclub verbonden aan ons bedrijf. Zeker Marco is een ervaren alpinist. We maken er als familie de gewoonte van om onze producten persoonlijk uit te testen tijdens wandeltochten en avonturen in de bergen”, glimlacht Maria.

"We rekruteren onze mensen lokaal, kopen veel van onze materialen in de buurt aan en proberen waar we kunnen positief bij te dragen aan onze gemeenschap."

Maria test elke vrouwenschoen die wordt uitgebracht. “We hebben een mooie collectie genaamd Epic Women, waarbij elk schoenontwerp vernoemd is naar een sterke vrouw. Zo heb je bijvoorbeeld Marie Paradis, de eerste vrouw die de top van de Mont Blanc bereikte in 1808. Of Amelia Edwards, zij verkende de Dolomieten in 1872 en schreef daar gepassioneerd over. En natuurlijk Frida Kahlo, voorvechtster van vrouwenrechten en onafhankelijkheid.”

 

Zamberlan was begin jaren 80 al een van de eerste merken die bergschoenen voor vrouwen ontwierp. Niet louter ‘shrink en pink’ zoals Maria het noemt, maar afgestemd op de outdoorbehoeften van vrouwen. “De vrouwelijke anatomie is anders dan die van de man. De leest van de schoen wordt daarop afgestemd”, legt Maria uit. “Vrouwen hebben over het algemeen ook meer baat bij flexibelere zolen. Daarnaast wordt onder meer de stijfheid van de bovenste componenten van de schoen aangepast, met behoud van een goeie bescherming en comfort.”


Oude schoenen in de vitrinekast

Haar eerste Zamberlan-schoenen droeg Maria als kleuter. “Het was een paar dat mijn vader had gemaakt voor Marco. Toen hij eruit was gegroeid, mocht ik ze dragen en daarna mijn zus. Tegenwoordig staan ze in het huis van mijn ouders, als een relikwie dat herinnert aan mooie tijden.”

 

Niet alleen voor Maria en haar familie heeft het merk Zamberlan een grote sentimentele waarde. Ook klanten komen soms met mooie verhalen. “We kregen eens een paar gebruikte schoenen opgestuurd. Er zat een briefje bij. ‘Met deze schoenen heb ik de mooiste avonturen beleefd, maar nu keren ze terug naar waar ze thuishoren’, stond erop. We hebben ze in een aparte ruimte in het bedrijf gezet, samen met enkele van de eerste schoenen die mijn grootvader ontworpen heeft. Die doen we nooit weg.”

"We maken er als familie de gewoonte van om onze producten persoonlijk uit te testen tijdens wandeltochten en avonturen in de bergen.”

Giuseppe, de man waarmee het allemaal begon, stierf toen Maria 22 was. “Ik heb nog veel warme herinneringen aan hem. Wanneer ik aan Bepi denk, zie ik voor me hoe hij ons verhalen vertelt en belangrijke waarden meegeeft. Hij leerde ons het belang van familie en dat we respect moeten hebben. Voor de mensen waarmee we werken, de omgeving waarin we leven en de traditie van ons bedrijf. Door het raam zien we elke dag de silhouetten van de Kleine Dolomieten. Dit is onze habitat. Dit is de plek waar wij, onze mensen en ons merk thuishoren. Dat heeft grootvader ons geleerd en dat zullen we altijd blijven meedragen.”

 

Ook een instant Zamberlan-fan? Ontdek het aanbod bij A.S.Adventure!

Laat je verder inspireren

Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.