Bikepacking: met de fiets door de Alpen

Elise en Ruben trokken op bikepackingavontuur van Zwitserland naar Italië, dwars door de Alpen. “Op de fiets beweeg je traag, gefocust en zonder veel luxe, wat het reizen interessanter maakt.”

Even voorstellen

Elise Goossens

•    Geboren in 1992

•    Visual Content Coördinator bij A.S.Adventure sinds 2019

•    Werkte voordien bij A.S.Adventure Wijnegem

•    Houdt van lopen en fietsen, koken en handtassen maken

Ruben Schiltz

•    Geboren in 1992

•    Werkt bij de klantendienst van A.S.Adventure sinds 2023

•    Werkte voordien bij A.S.Adventure Antwerpen

•    Houdt van lopen, fietsen, klimmen, skiën en snowboarden


“Fietsen betekent ook improviseren, go with the flow, en daar hou ik wel van.”

Elise


De ideale relatietest

“Fietsen is een heel pure vorm van reizen”, steekt Ruben van wal. “Je reist basic, bent aangewezen op je eigen krachten en de kans is reëel dat je tegen het einde van de dag bezweet en uitgeteld, maar ook voldaan je camping bereikt. Dit was onze eerste lange fietstocht samen en dus ook een ideale relatietest.” Elise vult aan: “Fietsen betekent ook improviseren, go with the flow, en daar hou ik wel van.”


De route: dwars door de Alpen

Voor hun eerste bikepacking kozen Elise en Ruben niet de makkelijkste route. De tocht van hun keuze: van Bern (Zwitserland) over de Alpen naar Porto Santo Stefano (Italië), goed voor zo’n 1.100 kilometer en 13.000 hoogtemeters. De tocht stippelden ze zelf uit in Komoot. In totaal 10 etappes waarvan de langste 150 kilometer bedroeg. Een wondermooie route over pittige cols, langs meren, en door het idyllische Toscaanse binnenland, langs cipressen, mooie gravelstroken en vergezichten.



“Op elke top wacht je een prachtig uitzicht dat je op slag alle vermoeidheid doet vergeten”

Elise


“Bepaalde trajecten waren héél stevig, met veel puffen en zweten. Op sommige cols was het serieus afzien”, geeft Elise toe. “Ruben en ik zijn fervente fietsers, maar op bergen van dat kaliber ben je nooit helemaal voorbereid. Die hoogtemeters en extra bagage kan je thuis niet echt oefenen. Maar op elke top wacht je een prachtig uitzicht, dat je op slag alle vermoeidheid doet vergeten.”

“Wat me onderweg wel opviel, is de connectie die je hebt met andere reizigers. Toen we bijvoorbeeld de eerste col beklommen hadden, kregen we spontaan applaus. Dat geeft je op zo’n moment wel vleugels.”


Tip van Ruben: vermijd bekende cols op drukke dagen

“Wil je bekende cols beklimmen? Probeer dan de drukke weekends te vermijden in je planning”, tipt Ruben. “Hoe drukker de weg, hoe gevaarlijker het wordt voor fietsers.”


Met de gravelbike: comfort onderweg

Voor hun fietsavontuur kozen ze beiden voor een solide gravelbike. “Met iets dikkere banden erop. Om meer grip te hebben op onverharde wegen, minder snel lek te rijden en ook wat meer comfort te hebben.” Ruben koos voor een stuurtas, een frametas en een zadeltas. Elise had ‘gewone’ fietstassen omdat haar frame kleiner was.



Jij de plannen, wij het materiaal. Ook te huur!

Zin om op avontuur te gaan, maar mis je nog kwalitatief materiaal? Of wil je die nieuwe trekrugzak of slaapzak eerst eens uitproberen? Goed nieuws: je kan je uitrusting ook huren bij A.S.Adventure. Huren kan al vanaf één nacht, kiezen doe je à la carte.

Ontdek het verhuuraanbod

10 etappes: hoogtemeters, gravelstroken en Italiaanse ijsjes

Benieuwd naar de route van Ruben en Elise? We fietsen je door hun etappes!


Etappe 1: Laupen – Innertkirchen (Zwitserland)

•    Afstand: 110 kilometer

•    1149 hoogtemeters

“De eerste etappe was meteen bingo: 110 kilometer, dwars door Berner Oberland, langs de meren van Thun en Brienz, richting de Alpen. Een wondermooie route met toch al voldoende hoogtemeters om de beentjes te trainen voor het échte werk.”

Etappe 2: Innertkirchen – Faido (Zwitserland)

•    Afstand: 103 kilometer

•    2825 hoogtemeters

“Op de tweede dag stond de Koninginnenrit op het programma, met drie cols en 2.800 hoogtemeters binnen de eerste 70 kilometer.”

Etappe 3: Faido – Vassena (Italië)

•    Afstand: 124 kilometer
•    1258 hoogtemeters

“En dan is het adieu Zwitserland en hallo Italië. Deze etappe was één lange afdaling, tot in Lugano, waar we mét onze fietsbroek aan in het meer zijn gesprongen. Een heerlijke verkoeling!

Etappe 4: Vassena – Como (Italië)

•    Afstand: 39 kilometer

•    481 hoogtemeters

“Chillmodus geactiveerd. Vandaag daarom een korte rit, bij wijze van rustdag. In Como namen we de trein naar Fidenza, bij Parma.”

Etappe 5: Fidenza – Massa (Italië)

•    Afstand: 150 kilometer

•    1706 hoogtemeters

“De langste etappe van de volledige tocht! Een mooie rit door het Italiaanse binnenland.”

Etappe 6: Massa – Lucca (Italië)

•    Afstand: 52 kilometer
•    412 hoogtemeters


“Lucca is een ideale bestemming om wat aan sightseeing te doen en te genieten van de Toscaanse binnenstad. En van de ijsjes!

Etappe 7: Lucca – Volterra (Italië)

•    Afstand: 99 kilometer

•    1251 hoogtemeters

“In Toscane ligt elk mooi dorp of stadje op een berg, zo ook Volterra. En dus is de eindklim best nog heftig.”

Etappe 8: Volterra – Torre a Castello (Italië)

•    Afstand: 82 kilometer

•    1385 hoogtemeters


Een rit via het eeuwenoude Siena. Ook deze rit bracht ons langs prachtige uitzichten.”

Etappe 9: Torre a Castello – Montalcino (Italië)

•    Afstand: 67,5 kilometer

•    1166 hoogtemeters

 “De weg naar Montalcino vond ik extra fijn omdat ik tijdens de voorbereidingen enkele pittige gravelstroken van de Strade Bianche had toegevoegd. Spek naar mijn bek! Al was het maar om me even een echte ‘pro’ te voelen. We overnachtten op de prachtige Agriturismo L'arte dei Semplici.”

Etappe 10: Montalcino – Porto Santo Stefano (Italië)

•    Afstand: 107 kilometer

•    1379 hoogtemeters

 

“We vallen in herhaling: een idyllische tocht langs cipressen, met mooie gravelstroken en vergezichten. Toscane-waardig!”


Tip: bestudeer je transportopties


Ruben en Elise werden met de auto tot in Keulen gebracht, waar ze op de trein naar Bern stapten. De fietsen hoefden voor de treinreis niet verpakt te worden. Na hun fietstocht nam het koppel in Porto Santo Stefano een trein naar Milaan, en aansluitend een FlixBus naar België. Ook voor die reis mochten de fietsen zonder fietshoes of andere verpakking mee.

 

Liggen je start- en eindpunt niet in eigen land, zoek dan goed uit hoe je ergens raakt met je fiets. De trein kan een handige optie zijn, maar dat hangt af van land tot land en trein tot trein. Soms moet je fiets verpakt zijn en moet deze verpakking voldoen aan bepaalde afmetingen. Soms mag je fiets zelfs niet op de trein. Flixbus kan dan een oplossing bieden.


“Door je slaapplaats niet op voorhand te boeken, doe je jezelf een hoop flexibiliteit cadeau.”

Ruben


Overnachten: flexibiliteit troef

“Onze route hadden we thuis goed uitgestippeld”, legt Ruben uit, “maar een slaapplek boekten we niet op voorhand. Uiteindelijk weet je nooit zeker of je tijdig op de geplande bestemming raakt. Je kan een platte band rijden of fysiek het voorziene aantal kilometers niet halen, en die stress wilden we ons liever besparen. Uiteindelijk bleef het wel vakantie. We bestudeerden vooraf vrijblijvend de overnachtingsopties op Google Maps en Komoot, maar door je slaapplaats niet op voorhand te boeken, doe je jezelf een hoop flexibiliteit cadeau.”

 

“De app StayFree richt zich oorspronkelijk tot vanlife-reizigers, maar hielp ook ons aan enkele idyllische slaapplaatsen. En als je niets vindt om te overnachten, spreek mensen dan aan en durf te vragen naar een slaapplaats”, tipt Ruben. “Zo kan je nog onverwachts leuke mensen ontmoeten en wie weet waar je terechtkomt...”


Wat neem je mee op een bikepackingtrip? Vijf musthaves van Ruben en Elise

Voor wie gaat fietsen geldt er altijd één tip: pak zo licht en compact mogelijk. Dit hadden Ruben en Elise mee:

 

•    Tent: “Wij sliepen in de MSR Hubba Hubba NX 2. Die is compact, lichtgewicht en toch voldoende ruim voor ons twee.”

 

•    Fietsbroek: “Onmisbaar om last aan de billen te vermijden.” 

 

•     Snacks en drinkbussen: “Bij zo’n inspanning is het belangrijk om voldoende te eten en drinken. Wij hebben altijd snacks bij om een hongerklop te voorkomen. Verder is het altijd leuk om onderweg te stoppen voor een lekkere maaltijd. En daar is Italië natuurlijk perfect voor!”

 

•     Fiets-gps: “We legden zo’n 1.100 kilometer af. Als je die afstand elke dag in je gps moet laden, duurt dat wel even. Daarom deelden we de totale afstand op in vier etappes van telkens 250 kilometer. Zo kon de gps de route sneller verwerken.”

 

•     Wasmiddel: “Op veel campings zijn er wasmachines om je kleding even op te frissen. Wasmiddel vind je onderweg echter niet in kleine hoeveelheden. Daarom neem je het best in kleine porties zelf mee.”


Even wegdromen?

Je vindt bakken reisinspiratie, avontuurlijke verhalen, ervaringen met producten en meer terug in het A.S.Magazine.

Ontdek het A.S.Magazine

Laat je verder inspireren

Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.