Unfortunately, our servers were unable to process your request in a timely fashion, please try again later.
A.S.Adventure heeft een eigen schoenhersteldienst zodat jij nog langer van je favoriete wandelschoenen kan genieten. Onze gedreven schoenherstellers werken met liefde aan hun product én aan een meer duurzame toekomst. Want waarom je wandelschoenen weggooien als je er na een herstelling nog jaren – en eindeloos veel kilometers – gebruik van kan maken? Een gesprek!
Eerst gaan we op de koffie bij Jolien Dusauchoit, teamleider van de Dienst na verkoop. Zij vertelt ons waarom we een inhouse schoenatelier uit de grond stampten.
“Bij A.S.Adventure gaan we prat op een kwaliteitsvolle dienst na verkoop”, zegt Jolien. “Wij bieden twee jaar garantie op al onze schoenen, maar helpen ook daarna klanten met herstellingen. Met de oprichting van een eigen schoenatelier willen we nog een stap verder gaan. Voor de klant, zodat zijn wandelschoenen snel en perfect hersteld kunnen worden. Maar ook voor een duurzamere toekomst. Correct onderhoud en herstelling zijn immers essentieel voor een langere levensduur van je wandelschoen.”
“Sinds de coronacrisis – een periode waarin we met z’n allen massaal zijn beginnen te wandelen – beseffen we het belang van een goeie stapschoen. Klanten zijn bereid om te investeren in een degelijke schoen die lang meegaat, maar dan verwachten ze ook een kwalitatieve herstelling. En die bieden wij hier. Maar schoenmaker is een uitstervend beroep. Met ons atelier hebben we een dinosaurus opnieuw tot leven gewekt. Ik ben er zeker van dat er over vijf jaar opnieuw veel meer schoenhersteldiensten zullen zijn. Omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Onze schoenmakers zijn gewoon de pioniers”, glimlacht Jolien.
Nancy Huyge
• 50 jaar
• Woont in Kapellen
• Was huismoeder
• Werkt voltijds als schoenhersteller in het schoenatelier
• Hobby’s: op stap gaan, tuinieren, lederbewerking
Sonia Beltran Serrano
• 35 jaar
• Woont in Deurne
• Werkte bij de Dienst na verkoop van A.S.Adventure
• Werkt voltijds als schoenhersteller in het schoenatelier
• Hobby’s: wandelen, crossfit
In het schoenatelier praten we met Sonia en Nancy, beiden werkzaam als schoenhersteller.
Sonia: “Als klant zal je veel minder lang moeten wachten op een herstelling. Vroeger stuurden we de schoenen op naar de fabrikant in het buitenland, met lange wachttijden tot gevolg. In ons eigen atelier hebben we een snellere doorlooptijd. Daarbovenop verkleint ook onze ecologische voetafdruk omdat de schoenen niet meer opgestuurd moeten worden. Met de komst van dit atelier kunnen de herstellingen in Hoboken gebeuren.”
Nancy: “Twee. Sonia en ik werken hier voltijds. Voor mij is dit de start van een nieuwe carrière. Sinds 2013 volgde ik onder meer schoenontwerp, lederbewerking en schoenherstelling in avondonderwijs. Toen ik de vacature van A.S.Adventure zag, heb ik meteen gesolliciteerd. Ik ben er wel trots op dat ik erin geslaagd ben een job te vinden die helemaal bij me past.
Sonia: “Voor mij betekende deze job een echte carrièreswitch. Ik heb meer dan vijf jaar op de Dienst na verkoop gewerkt bij A.S.Adventure. Ik ken de werking en de problemen waarmee klanten langskomen dus goed. Toen ik hoorde dat dit atelier zou worden opgestart, toonde ik meteen interesse. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en wilde iets creatievers doen.”
Wist je dat ons schoenatelier Meindl-gemachtigd is? Dat wil zeggen dat onze herstellers officieel zijn opgeleid bij Meindl om schoenen van het Duitse merk te mogen repareren. We hebben ook alle onderdelen van het merk in huis zoals zolen en veterhaakjes.
Sonia: “We voeren vooral veel verzolingen en herstikkingen uit. Of veterhaakjes die ontbreken of stuk zijn, dat zien we ook vaak. Net als neustippen die loskomen. Allemaal mankementen die te verwachten zijn na jarenlang gebruik.”
Nancy: “Wist je trouwens dat je schoenen ook kunnen verslijten door ze niét te dragen? Door ongebruik verduurt de schokabsorberende laag tussen de schoen en de zool. Dan krijgen we te horen hoe mensen op vakantie met tape hun zool hebben moeten vastkleven omdat hij plots loskwam. Dat is jammer natuurlijk. Een schoen goed verzorgen, betekent ook hem genoeg dragen.”
Nancy: “Een standaard schoenhersteller is heel polyvalent. Wij leggen ons specifiek toe op de niche van de wandelschoen. Een atelier als het onze bestaat bijna nergens. Zo werken wij bijvoorbeeld met leesten. Die stoppen we in de schoenen tijdens het herstelproces, zodat ze mooi in vorm blijven.” Wanneer er een naad los is, maken wij de hele voering los, zodat we zeker niet door de waterafstotende Gore-Tex-laag stikken. Zoiets gebeurt niet in een standaard schoenmakerij, dat duurt veel te lang.”
Sonia: “Of een veterhaakje dat stuk is. Daarvoor moet de volledige tong losgemaakt worden, zodat we het langs de binnenkant kunnen vervangen. Een heel prutswerk waar mensen niet bij stilstaan. Maar bij wandelschoenen des te belangrijker, omdat er natuurlijk nergens water naar binnen mag sijpelen.”
• Vervanging van de zool
• Verbreden van je schoenen
• Voeringen
• Veterhaakjes
• Hakken en zolen verhogen
• Algemeen stikwerk
Nancy: “We onderwerpen elke schoen die we binnenkrijgen aan een inspectie. Het heeft geen zin om een volledige verzoling te gaan doen wanneer we merken dat de schoen ook andere mankementen vertoont. Het is echt wel de bedoeling dat de klant zijn nieuwe zool opnieuw volledig kan verslijten.”
Sonia: “Dat is erg afhankelijk van wat er moet gebeuren. De tip van een zool opnieuw vastlijmen is snel gefikst, een volledige verzoling duurt minstens een uur. Alle machines die hier staan hebben hun functie, maar het is niet zo dat we daar een schoen kunnen inzetten en dat die er kant-en-klaar weer uitkomt. Alle voorbereidingen en afwerking moeten we handmatig doen. Elke schoen is ook anders. Je moet jezelf altijd de juiste vragen stellen. Hebben we hier veterhaakjes voor? Hoe maak ik deze naad het best los? Zulke dingen vragen natuurlijk tijd.
Nancy: “Wanneer mensen schoenen binnenbrengen in een winkel van A.S Adventure, proberen de medewerkers een inschatting te maken van de kostprijs. Die prijs hangt af van het aantal werkuren en het gebruikte materiaal.”
Sonia: “Meindl reageerde meteen heel enthousiast op onze vraag om een eigen schoenatelier uit te bouwen. Zelf kunnen ze de toestroom niet meer aan.”
Nancy: “Het was ook bijzonder om te zien hoe de schoenmakers daar werken. Om bijvoorbeeld zolen van schoenen te verwijderen gebruiken ze nog steeds een machine die 60 jaar geleden voor hen op maat is gemaakt. Het heeft wel even moeite gekost eer wij voor ons eigen atelier een machine hadden gevonden die hetzelfde kan. Dat is niet standaard te vinden. Met de zolen van wandelschoenen moet je extra voorzichtig omspringen.”
Wist je dat elke klant standaard nieuwe inlegzooltjes en veters krijgt? Een mooi cadeau! En aan elke schoen hangt een kaartje met de naam van de hersteller op.
Sonia: “Wanneer hij echt scheuren vertoont of andere extreme vormen van verduring. Dan zeggen we dat ook eerlijk tegen de klant. Die beslissing is echt maatwerk, geen twee schoenen zijn dezelfde.”
Nancy: “We zien het trouwens meteen of iemand goed voor zijn schoenen zorgt. Hier zijn al wandelschoenen binnengekomen die duidelijk jaren oud waren, maar er nog piekfijn uitzagen. Terwijl andere zelfs vuil worden binnengebracht. Wandelschoenen die je goed onderhoudt, kunnen makkelijk 10 tot 15 jaar meegaan.”