We weten allemaal dat wol het perfecte materiaal is voor een knusse trui, maar heb je er al eens over nagedacht waar die wol vandaan komt? Wanneer wol zorgvuldig wordt ingekocht, is het een van de meest duurzame en functionele materialen die er zijn en Fjällräven heeft het voortouw genomen door niet alleen ervoor te zorgen dat alle wol die het gebruikt traceerbaar en milieuvriendelijk is, maar ook door nieuwe manieren te benadrukken om deze wonderstof te gebruiken! We spraken er met het Hoofd Innovatie van het merk, Erik Blomberg, over en hij legt met aanstekelijk enthousiasme uit waarom wol een favoriet materiaal is voor het Zweedse outdoormerk. Het soort voordelen van wol ervaar je – letterlijk – als consument.
Erik: “Wol is ongelooflijk veelzijdig en een dankbaar materiaal dat je in een waaier van producten kan toepassen. Wol houdt lucht vast tussen zijn vezels en houd je warm als het koud is, maar ook koel als het warm is. Dat is meteen ook de reden waarom het vaak gebruikt wordt voor onderkleding. Maar het absorbeert ook vocht in diezelfde vezels, waardoor wollen kleding droog aanvoelt, zelfs als het vochtig is. Doordat water niet aan de vezels blijft kleven, is wol bovendien ook bestand tegen het ontwikkelen van bacteriën. Plus, het is prima luchtdoorlatend. Wollen kleding blijft dus veel langer fris ruiken en aanvoelen dan bijvoorbeeld katoen.”
Erik: “We zijn verzot op wol bij Fjällräven. Je vindt het materiaal dan ook in een breed assortiment van onze producten. Onder de vorm van gebreide truien en merino onderkleding natuurlijk, maar ook in minder voor de hand liggende toepassingen. Zo gebruiken we Recovered Wool (zie kaderstuk) in de rugplaten van rugzakken en als isolerende laag in winterjassen. Dit najaar introduceerden we het voor het eerst ook in onze Keb-collectie, een aanbod trekkingkleding en -accessoires uit hoogwaardige technische materialen.”
Erik: “Het grote verschil tussen onze wol en diegene die veel andere merken gebruiken, is niet op het eerste zicht merkbaar. Het zit ‘m vooral in het productieproces. Wij willen precies weten waar onze materialen vandaan komen, zeker wanneer die van dierlijke afkomst zijn zoals dons, leer of wol. We hebben dan ook kosten noch moeite gespaard om onze leverings- en productieketen van wol tot in de puntjes uit te werken en volledig traceerbaar te maken. Tot aan de boerderijen waar onze wol geproduceerd wordt.”
1. ZQ Wool (Traceable Wool)
Traceerbare wol van boerderijen in Nieuw-Zeeland die aan de hand van gecontroleerde ZQ-certificaten dierenwelzijn en sociale, economische en ecologische duurzaamheid garanderen. ZQ-telers houden zich aan de eisen die zijn vastgesteld in de wereldwijde ZQ Grower Standard.
2. Recoverd Wool
Restwol uit de Zweedse vleesindustrie, meestal van ruwere kwaliteit, die gewassen en volledig gebruiksklaar wordt gemaakt voor verwerking in kleding en andere wolproducten.
3. Re-Wool
Gerecycleerde wol voor en na gebruik door consumenten, waarbij men verspilling van wollen kledingproducenten en versleten, gerecycleerde kleding reduceert. De wol wordt gewassen, op kleur gesorteerd, versnipperd en tot nieuw garen gesponnen.
Erik: “Schapen zijn in de voorbije 10.000 jaar enorm geëvolueerd en dat op verschillende plaatsen in de wereld. Het mag dan ook geen wonder heten dat er heel wat uiteenlopende soorten wol verkrijgbaar zijn, afhankelijk van het ras en de leefomgeving van de dieren zelf. Sommige schapen hebben dunne, ultrazachte wol en anderen dan weer langere, stuggere of sterkere wol. We experimenteren graag met de verschillende mogelijkheden in onze productontwikkeling en zoeken daarbij steeds naar de meest geschikte toepassing. De Recovered Wool, geproduceerd door Zweedse schapen die in de eerste plaats voor de vleesindustrie bestemd zijn, leveren bijvoorbeeld een ruigere wol. Die gebruiken we als isolatielaagje in jassen of we persen het tot stevig materiaal voor de rugplaat van rugzakken. De premium ZQ-wol vind je in zachte wolproducten zoals truien en sjaals. En de gerecycleerde Re-Wool leent zicht uitstekend tot het mixen met synthetische materialen om extra sterke en gekleurde stoffen voor jassen en hemden te maken. Steeds meer schapenboeren zijn vanwege ons doorgedreven en transparante duurzaamheidsbeleid trouwens geïnteresseerd in een samenwerking met ons. Dat verhoogt niet alleen ons beschikbaar volume, maar ook de kwaliteit en diversiteit van onze wol. Hett geeft ons de ruimte om steeds nieuwe en betere wolproducten te ontwikkelen.”
“Mijn favoriete wollen item is mijn Övik Re-Wool shirt dat ik 3 jaar geleden cadeau kreeg. Het voelde wat stijfjes aan in het begin en dus besloot ik het ‘in te dragen’ tijdens een skitrip. Sindsdien zijn we onafscheidelijk. Ik draag het hemd het hele jaar door en het ziet er nog altijd even fris en nieuw uit. Een op en top Fjällrävenproduct.”
Erik: “Het is een stevig en arbeidsintensief proces geweest om te staan waar we vandaag staan met onze wol-policy. Maar we kunnen met trots zeggen dat we erg dichtbij ons doel zijn om alle wolproducten van Fjällräven in één van de drie categorieën – ZQ, Recovered of Re-Wool - te kunnen onderbrengen. Al zijn we nooit tevreden genoeg natuurlijk (lacht). We blijven onze lat steeds hoger leggen en streven continu naar nóg betere en meer duurzame producten. Dit doel is dus maar één van de vele mijlpalen die we nog willen bereiken. Onze leverancier van ZQ-wol onderzoekt momenteel bijvoorbeeld de mogelijkheden van regeneratieve landbouw, die de huidige criteria rond dierenwelzijn en leefmilieu nog een pak meer kunnen aanscherpen. Dat kunnen we uiteraard alleen maar aanmoedigen en steunen, om samen naar een nog meer duurzame toekomst uit te kijken.”
Google Translate leert je dat het woord ‘fjällräven’ zoveel betekent als ‘de bergvos’. Daarmee weet je meteen waar het logo van dit Zweedse merk vandaan komt. Ondanks een complexe schrijfwijze van de naam, is de missie van Fjällräven eenvoudig helder: mensen inspireren en in staat stellen om tijd in de natuur door te brengen. Met hoogwaardige en duurzame producten die zonder moeite de tand des tijds doorstaan - zowel op vlak van kwaliteit, functionaliteit als stijl - weet deze outdoor brand al jaar en dag avontuurlijke harten wereldwijd te veroveren.