Het kampeerbusje heeft de laatste jaren een vaste stek veroverd in de reiswereld. Benieuwd of het iets voor jou is? Met onze tips ben je zó op weg.
Wie van een kampeerbusje heeft geproefd, wil nooit meer op een andere manier de wereld zien, zeggen ze weleens. De voordelen van reizen met een camper zijn groot. Eigenlijk neem je je comfortabele huis mee op reis.
Je vrijheid is absoluut, je gaat en staat waar je wil. Je reist ook zo snel of traag als je zelf wil. Je hoeft maar één keer in- en uit te pakken. Je proeft van een avontuurlijk kampeergevoel, maar dan wel gecombineerd met een veel hoger comfort dan in een tent. En je logeert heel dicht bij de ongerepte natuur, bijvoorbeeld in een nationaal park.
Ook kinderen voelen zich prima thuis in een motorhome. Want ook al hebben ze hun veiligheidsgordel om tijdens het rijden, het grote voordeel is dat ze tijdens de soms lange ritten een zee van ruimte hebben. Dat betekent dus makkelijk iets eten, een spelletje spelen of YouTube kijken onderweg. Weg verveling.
Huren, zeker als je er voor het eerst met een motorhome op uittrekt! Weet dat een gemiddelde – nieuwe – camper minstens 50.000 euro kost. Je test de formule dus best eerst een paar keer uit om te kijken of ze bevalt.
Bovendien is het supergemakkelijk geworden om online te huren. Goboony heeft een grote community opgebouwd van vriendelijke en avontuurlijke campereigenaren, die hun mobiele huis graag met je delen. Keuze uit meer dan 9.000 exemplaren, in maar liefst zestien verschillende landen: van België over Engeland tot Italië. Ook Joker en Indie Campers zijn aanraders.
Wanneer je reist met de camper, stel jezelf dan eerst de belangrijkste vraag: met hoeveel mensen ga je op vakantie? Dat bepaalt het minimum aantal slaapplaatsen, de benodigde grootte van het interieur en dus ook het type motorhome. Een iets groter model kiezen is zeker geen slecht idee, want je leeft tijdens je vakantie dicht op elkaar met je reisgezellen.
Campers bestaan in vier types, elk met een specifiek ruimteniveau. Per type heb je een basic of een meer luxueuze inrichting:
Type 1: Camperbus
Een omgebouwde bestelwagen, vaak voorzien van een verhoogd of uitschuifbaar dak. Dit compacte model is ideaal voor een koppel. Weet wel dat je niet zoveel opslagruimte hebt, en het is natuurlijk geen volledig uitgeruste camper.
Type 2: Alkoof
De ‘klassieke’ motorhome, gebouwd op een bestaand bestelwagenchassis. Heeft een compacte, uitstekende bovenbouw boven de bestuurderscabine, waarin een tweepersoonsbed is ondergebracht. Dat bereik je via een laddertje, en echt veel hoofdruimte heb je niet. Dat maakt het alkoof-model bijzonder geschikt voor gezinnen met kinderen. Qua prijs levert dit type de meest voordelige huurtarieven op. Nadeel: door zijn hogere opbouw is het brandstofverbruik hoger, je vangt ook meer wind door de grote afmetingen.
Type 3: Semi-integraal (of profilé)
Boven de stuurhut heb je geen slaapplaats, maar een niet-uitstekende en gestroomlijnde bovenbouw die fungeert als opbergruimte. Dit type camper is vaak iets luxueuzer ingericht met een grote koelkast of een oven. Het chassis bevindt zich iets lager en het dak is meestal iets minder hoog, waardoor hij minder wind vangt. Daardoor is hij ook makkelijker bestuurbaar en zuiniger in brandstofverbruik. Nadeel: je hebt minder slaapplaatsen dan bij een alkoof. Ideaal voor koppels of een klein gezin.
Type 4: Integraal
De crème de la crème van de camperwereld. De bestuurderscabine is niet afgescheiden, maar vormt één geheel met het wooncompartiment. Je kunt ook niet meer zien welk oorspronkelijk basisvoertuig onder de motorhome zit. Boven het bestuurderscompartiment hangt een bed tegen het plafond van de cockpit, waardoor er plaats vrijkomt voor een ruime keuken. Dit type camper biedt de grootste luxe, ruimte en comfort. Helaas betekent dat ook dat hij het duurst is.
Wanneer je in Europa in het laagseizoen een standaard tweepersoonscamper wil huren, kost je dat gemiddeld zo’n € 600 per week. In het hoogseizoen liggen de prijzen wat hoger en moet je rekenen op zo’n €725 per week. Daarbij komt nog de brandstof, de huur van je campingplaats en de toltarieven. Voordeel: je kan elke dag zelf koken en fors geld besparen door levensmiddelen van thuis mee te brengen.
Tegenwoordig bieden veel gespecialiseerde reisorganisaties zelfs in exotische landen zoals Argentinië, Cuba, Namibië en Zuid-Afrika camperreizen aan. Dat kan onder meer bij Travelhome.
Topbestemmingen in Europa zijn Frankrijk, Schotland en de Noorse fjorden. Ook te midden van de machtige landschappen en nationale parken van de USA en Canada overbrugt een camper lange afstanden.
Een veelgestelde vraag wat reizen met de camper betreft: “Mag je zomaar overal parkeren om te slapen?”. Het antwoord: dat hangt van je reisbestemming af. In Scandinavische landen geldt bijvoorbeeld het allemansrecht, wat inhoudt dat je mag wildkamperen waar je wil, zolang je je aan de geldende regels houdt. In andere landen, zoals België, Duitsland, Engeland en Italië is wildkamperen dan weer uit den boze.
Naast kamperen in het wild, kan je soms ook gratis overnachten op zogenaamde camper stops. Deze stops liggen verspreid over Europa en variëren van parkeerplaatsen in drukke steden tot idyllische plekjes midden in het groen. Daarnaast kan je natuurlijk ook altijd betalend overnachten op campings en camperplaatsen. Voor een handig overzicht van de leukste camperplaatsen in Europa, neem je een kijkje op de website van Campercontact.
Zin om in onze buurlanden erop uit te trekken met de camper? Wij geven je alvast een paar parels van routes mee. Zo ben je al een stapje dichter en route. Ontdek de ultieme roadtrips door Europa.
• Rijbewijs en identiteitskaart. Je Belgische rijbewijs volstaat voor de EU en zowat alle andere Europese landen. Een internationaal rijbewijs is dus niet nodig.
• Kentekenbewijs, autoverzekering en groene kaart. Alias: de papieren in het handschoenkastje.
• Vignetten en milieustickers. Een autovignet is verplicht in verschillende Europese landen waaronder Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zwitserland en Oostenrijk. Let wel: ben je van plan om de scenic route te nemen en kom je niet op snelwegen of andere hoofdwegen, dan hoef je geen vignet te kopen. Een milieusticker heb je dan weer nodig om sommige Europese binnensteden binnen te rijden. Wil je een grootstad bezoeken, check dan vooraf even of je zo’n sticker dient te kopen. Of parkeer aan de rand en verken de stad met het openbaar vervoer.
Voor een motorhome met een maximaal toegelaten gewicht van 3,5 ton volstaat een rijbewijs B, dus als je met een auto mag rijden dan mag je dat met de meeste campers ook. Weet wel dat het in het begin een beetje aanpassen is, vooral qua manoeuvreerruimte en wegligging.
Je krijgt gelukkig een hoop praktische raadgevingen als je je camper ophaalt. Vooral de lengte (soms wel negen meter) is even wennen, zowel bij het achteruitrijden als het nemen van bochten. Maar als je er een beetje aanleg voor hebt, ben je er na een dag al aan gewend!
Wanneer je reist met de camper, is het belangrijk om goed voorbereid op pad te vertrekken. Vergeet daarom zeker onderstaande 5 essentials niet!
1) Een CEE-verlengkabel. Deze voorziet je huis op wielen van stroom op de camping.
2) Een campinglampje. Een gloeilamp, LED-lamp of lamp op batterijen komt van pas wanneer je ’s avonds nog even buiten zit of ‘s nachts het toilet op de camping opzoekt.
3) Een kampeertafel en kampeerstoelen. Onmisbaar op reis met de camper! Tip: ga bij het kiezen van je kampeermeubilair voor minimaal gewicht en maximaal comfort.
4) Oprijblokken. Deze zorgen ervoor dat je camper overal mooi waterpas staat, waardoor de aanwezige apparatuur optimaal kan functioneren.
5) Droge voeding. Neem voldoende droge voeding en voeding in blik van thuis mee: dat kan je flink wat geld besparen op je kampeertrip. Vul ter plekke aan met verse groenten en fruit, die je ter plekke koopt.
Benieuwd naar wat je nog meer nodig hebt op van-trip, wat de leukste routes zijn en wat de voornaamste voor- en nadelen zijn van reizen met de camper? Twee avonturiers met een liefde voor het onderwerp vertellen je er alles over.