Nu al korting tot -50%
image link

Nu al korting tot -50%

10 vragen over 10 jaar Ayacucho®

Ons private brand Ayacucho® bestaat 10 jaar! Tijd voor een gesprek met senior aankoper Steven De Beul, de bezieler van het outdoormerk. We hoorden hem uit over het verhaal, het succes en de toekomstplannen van Ayacucho®.

1. Hoe stel jij Ayacucho® voor aan mensen die het merk niet kennen?

Steven: “Ayacucho is een outdoormerk dat scherp geprijsde producten aanbiedt met een onderscheidende insteek. Geen saaie spullen, maar leuke items met een eigen gezicht, waar bovendien een duidelijk verhaal achter zit. Eentje van lokale, economische steun in Peru, Kenia en India. Dat is volgens mij de basis van ons succes.” 

2. Is de missie van Ayacucho door de jaren heen dezelfde gebleven?

Steven: “Goh, tien jaar geleden had je al producten onder de naam A.S.Adventure, maar die mikten eerder op de basics: een simpele rugzak, een zwarte fleece … Met Ayacucho wilden we een stapje verder gaan: outdoor with a twist. Denk maar aan kleding met prints, wat – zeker toen – in de outdoorwereld amper gedaan werd. Een scherpe prijs is trouwens nooit het voornaamste uitgangspunt. We blijven een functioneel merk, maar het mag er wel mooi uitzien.” 

3. Is dat hoe Ayacucho zich onderscheidt van de andere outdoormerken die A.S.Adventure aanbiedt?

Steven: “Zeker weten! Mensen kopen kleding met emotie, en daarom moet het design opvallen. Het grootste succes boekten we met jurkjes en topjes met een fleurige bloemenprint. Bij de ‘klassieke’ outdoormerken zag je dat tien jaar geleden niet in technische of milieuvriendelijke materialen. De ‘outdoor lifestyle’ van Ayacucho – functionele items met een modieuze look – leunt eigenlijk dicht aan bij onze modemerken, als je het vergelijkt met de andere outdoormerken in ons aanbod.”

4. Vertaalt zich dat ook naar een jonger of ander doelpubliek?

Steven: “Niet noodzakelijk ... Ayacucho is er voor een heel ruim publiek, met een goede mix van vrij neutrale kleuren tot meer opvallende designs. Binnen de collectie hebben we wel een paar eyecatchers die erg jong zijn. Maar je leeftijd hoeft geen rem te zijn op hoe je je wil kleden. Ook iemand die iets ouder is, kan er best jong gekleed bijlopen. Tenslotte is Ayacucho® designed for generations.” (glimlacht)

5. Ayacucho heeft als merk een opvallend duurzame insteek. Volgen jullie de technologische ontwikkelingen op de voet?

Steven: “Zien we dat er een nieuw materiaal met een lage milieu-impact op de markt komt, dan zetten we daar zeker op in. Het beste voorbeeld is Repreve, een vezel gemaakt van gerecycleerde petflessen, die we al drie seizoenen gebruiken. En deze zomer lanceren we de duurzame Stowaway, een 100% ecovriendelijk basisregenjasje met een PFC-vrije coating, voor maar 70 euro. Met Ayacucho proberen we ecologie democratisch te maken, zonder aan het functionele te raken.”

6. Worden alle Ayacucho-producten gemaakt in de gelijknamige regio in Peru?

Steven: “Nee, want in Ayacucho zijn de knowhow en de productiemogelijkheden voor het maken van onze functionele producten simpelweg niet aanwezig. En zelfs al was dat het geval, dan zou het ecologisch weinig verantwoord zijn om de materialen naar Peru te sturen. Al onze wollen mutsen en sjaals daarentegen worden wél in Ayacucho gemaakt, dus het solidariteitsaspect verliezen we zeker niet uit het oog.”

7. Koop je een Ayacucho-product, dan steun je de projecten van Solid. Was dat al zo bij de geboorte van het merk?

Steven: “Eigenlijk is onze band met Solid al ouder dan het merk Ayacucho. A.S.Adventure-oprichter Emiel Lathouwers steunde de regio en Solid al, maar niet op een structurele basis. Bij de oprichting van het merk Ayacucho hebben we dat verhaal van ons goede doel wél structureel geïntegreerd in onze producten. We hebben het dus niet zomaar uitgevonden.”

8. In de breiateliers in Ayacucho worden ook mutsen en sjaals geproduceerd voor andere winkels dan A.S.Adventure. Klopt dat?

Steven: “Dat klopt, inderdaad. Solid wil mensen zelfvoorzienend maken door lokale economieën te steunen en bedrijfjes op te starten, zoals de breiateliers. Uiteraard mogen die ateliers ook mutsen en sjaals aan andere partijen verkopen, dat is ook nodig om hen op eigen benen te leren staan. Voor alle duidelijkheid: het design van de Ayacucho-mutsen komt wel van bij ons, en producten met de Ayacucho-merknaam zal je uitsluitend bij A.S.Adventure en de andere retailers uit onze groep vinden.”

9. Welke opmerkelijke evoluties mogen we in de toekomst nog verwachten van Ayacucho?

Steven: “De aanpak die we al tien jaar hanteren, is nog steeds dezelfde. Dat is ook een deel van het succes van Ayacucho, dus dat pad hopen we nog tien jaar consequent verder te bewandelen. Het merk is ook voldoende groot en heeft een vaste plek in ons aanbod verworven. Wat echt fantastisch zou zijn? Als we in de toekomst Ayacucho 100% ecologisch kunnen maken.”

10. Ayacucho viert zijn 10-jarig bestaan met een unieke ’10 Year Anniversary Collection’. Wat is daar zo onderscheidend aan?

Steven: “Met onze verjaardagscollectie gaan we visueel herkenbare klassiekers uit het verleden herintroduceren. Bij de heren werken we met opvallende colorblocking, bij de dames met een streepjesthema. Klinkt misschien banaal, maar tien jaar geleden kwamen streepjes amper voor in technische shirts en jurkjes voor dames. Ook de materialen zijn nét ietsje anders. In plaats van Tencel en bamboe gebruiken we nu merinowol met een modalmix. Wees er dus snel bij, want deze collectie loopt maar één jaar!”

Ontdek de volledige collectie van Ayacucho®

Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.