“Bedrijven die inzetten op herstel hebben positieve effecten op de planeet, maar ook op werkgeluk en klantentevredenheid.”
Jolien Dusauchoit
Meer herstellen in plaats van weggooien: dat is één van de wegen naar een circulaire economie. Zo gaan er geen grondstoffen verloren en komt er geen afval meer bij. Hoe meer bedrijven daaraan meewerken, hoe beter. Daarom wil De Repair Podcast inspiratie bieden, door in gesprek te gaan met Belgische bedrijven die hun producten een langere levensduur geven, door middel van onderhoud en herstel. Één van die bedrijven is A.S.Adventure. Podcast-host Britt Buseyne sprak met onze collega Jolien Dusauchoit, teamlead van onze Warranty-Care-Repair afdeling.
“Om onze was- en onderhoudsdiensten in de kijker te zetten, gaven we op World Earth Day 2022 onze klanten een gratis onderhoudsbeurt voor jassen cadeau. Want het beste kledingstuk is het kledingstuk dat je al hebt - maar je moet het natuurlijk onderhouden. Klanten mochten hun jas binnenbrengen, en wij zorgden dat die correct gewassen en geïmpregneerd werd. Die actie was een overdonderend succes: op één dag werden er 7000 jassen binnengebracht. Klanten staan dus duidelijk open voor onderhoud en herstellingen.”
“We verkopen in onze winkels ook onderhoudsproducten om zelf aan de slag te gaan met je kleding en schoenen. Maar toch krijgen we vaak vragen, zoals: mag ik dat zelf wassen? En hoe doe ik dat dan? Daarom bieden we – naast onderhoudstips – ook de mogelijkheid om het door onze professionals te laten doen.”
“Herstellingen zijn niet altijd goedkoop. We rekenen daar geen winst op, maar moeten wel break-even draaien. Een vervanging in een rits van een technische regenjas kost bijvoorbeeld 75 euro. Dat is niet weinig, maar zo’n rits vervangen duurt 3 à 4 uur – want die rits moet terug gesealed en getaped worden - dus qua werkuren telt dat aan. En nadien kan je jas weer jaren mee. We merken dat klanten daar steeds meer over open staan, omdat ze op die manier veel langer plezier van hun uitrusting hebben.”
Jolien is ervan overtuigd dat er in de toekomst ook door andere bedrijven zal worden ingezet op dit type diensten. Omwille van hogere prijzen van nieuwe producten, meer bewustzijn bij klanten, regels die door de overheid worden opgelegd aan producenten… “A.S.Adventure neemt hierin een pioniersrol op en ik twijfel er niet aan dat steeds meer bedrijven zullen volgen.”