Sportieve avonturiers zijn al lang verknocht aan hun fiets om te reizen. Maar met de opkomst van de gravelbikes swingt de populariteit van bikepacking helemaal de pan uit. Minimale bagage in een stel fietstassen, een kwalitatief zeem in je fietsbroek en voor je het weet ben je en route!
© Roads to Movement
It’s all in the name: bikepacking is een kruising tussen backpacken en biken. Bikepackers slaan vaak smalle, afgelegen wegen in en slapen onder de blote hemel of in een lichtgewicht tentje. Je gaat en rijdt waar je wil, ver weg van de gebaande fietspaden, zo licht mogelijk bepakt en gezakt!
Welke fiets je het best kiest, welke afslag richting welke route je neemt, wat je in je fietstassen steekt: we vertellen je graag hoe je je het best voorbereidt. Denk bijvoorbeeld aan:
· Je fiets: afhankelijk van het soort ondergrond op je route, kies je je tweewieler.
· Je bepakking: die is bij bikepackers uitgesproken minimalistisch, met een paar absolute essentials.
· De locatie: sommige locaties zijn beter afgestemd op wielertoeristen dan andere.
· Het weer: het is belangrijk om je lichaam in alle omstandigheden op temperatuur te houden.
Natuurlijk heeft ons eigen land tal van prachtige routes om de wielen op te wagen. Maar wat dacht je van Corsica?
Wat heb je nodig om van je avontuur op twee wielen een topbeleving te maken? En waar let je op bij de voorbereiding? We stelden de ultieme checklist op, met tips als deze:
· Zon, wind of regen: kies voor kleding die maximaal modulair is.
· De snelste bikepackers kiezen voor een bivakzak in plaats van een tent.
· Zadel, stuur, frame of wiel: verdeel het gewicht goed over je fiets.
Wie bikepackt wil zijn uitrusting compact en waterdicht kunnen meenemen, comfortabel slapen, lekker koken en eten, én vooral goed trappen.
Bikepacking is een trend die komt overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het combineert backpacking en biking in één activiteit: de ideale manier om de wijde te verkennen op een avontuurlijke, ongebonden manier. Je reist minimalistisch, budgetvriendelijk én duurzaam. Het enige wat je eigenlijk echt nodig hebt, is een geschikte fiets – een toerfiets, gravel- of mountainbike– en een minimum aan bagage. Die hang je aan je fiets in speciale fietstassen. Daarmee trek je dan de natuur in voor meerdere dagen, langs unieke plekken over trails, onverharde routes of zandwegen. Hoe minder bereden de paden, hoe beter.
Op het eerste gezicht lijkt bikepacking op toerfietsen. Maar schijn bedriegt. Waar echte trekkers tijdens een fietsvakantie op pad gaan met zware fietsen en goedgevulde zijtassen, kiezen bikepackers voor minimalisme. De onverharde wegen die deze laatsten opzoeken, schreeuwen om lichtere fietsen en bepakking. Anders wordt het wel heel erg boenke boenk.
Bikepackers gaan voor een compromis tussen snelheid en comfort. Een gravelbike combineert het beste van een racefiets en een mountainbike. Robuust genoeg om offroad overeind te blijven, maar ook geschikt om snelheid te maken op asfalt. Een mountainbike is ook een optie, maar dan pas je best de route aan. Met een mountainbike wil je geen honderden kilometers over asfalt rijden, maar de meest verwilderde paden liggen zo absoluut wel binnen trapbereik.
‘Pack light’ is sowieso regel nummer 1 bij bikepacking, kwestie van het volume in de fietstassen én het gewicht van je fiets zo laag mogelijk te houden. Zorg voor kleine tassen die aan je stuur, onder je zadel en tussen je frame passen. Slapen doe je in een lichtgewicht tentje of in een bivakzak. Staar je echter niet blind op de kleinste kilo’s: de goesting om te vertrekken is in het begin het belangrijkste. Waar je absoluut geen gewicht op moet besparen: water en een reparatiekit. De twee zekerheden van bikepacking zijn niet voor niets: je krijgt dorst en je rijdt lek.
Nu bikepacking de wereld verovert, zijn er tal van outdoorfabrikanten die zich toeleggen op lichtgewicht fietsmateriaal en -kleding. Ga niet voor grote zijtassen aan je wielen, maar kies voor compacte packs die aan je stuur, zadel en frame passen. Zeul geen zware familietent mee, maar slaap eens onder de sterren in een bivakzak. En neem geen tien outfits mee, maar ga voor maximaal modulair: met extra arm- en beenstukken bijvoorbeeld kan je je outfit snel warmer maken, zonder je halve kleerkast mee te zeulen.
Een ruime zadeltas is ideaal voor omvangrijke spullen zoals schoenen of kleding en je kan hier wel wat gewicht in kwijt. Overdrijf echter niet, want te veel zware items achter het zadel kunnen de fiets onstabiel maken als je rechtstaat op de pedalen. Een frametas is dan weer ideaal voor de zwaarste items, omdat het gewicht hier centraal in het frame hangt. Ook hier geldt: overdrijf niet met proppen, want als je frametas naar links of rechts uitpuilt, moet je met O-benen fietsen en daar houdt niemand van.
Kleine spullen die je snel bij de hand wil hebben tijdens je rit, zoals je telefoon of wat snacks, berg je op in een frametasje dat bovenop de bovenbuis van je fiets komt, vlak achter het balhoofd. Een stuurtas is ideaal voor lichte bagage (de slaapzak, bijvoorbeeld). Te zware items aan de voorkant zullen het sturen heel onhandig en soms zelfs gevaarlijk maken.
Wie echt veel bagage moet of wil meenemen, kan ook nog met tassen op de voorvork werken. Deze hebben echter ook een grote invloed op het stuurgedrag van je fiets en staan daarom niet bovenaan de checklist van de snelle bikepacker. Heb je meer ruimte nodig, dan kies je beter voor een grotere frametas. Je bidonhouders en drinkflessen verhuis je naar de poten van je voorvork.
Overal, dat is het mooie. De Transcontinental mag dan het Mekka van vele bikepackers zijn, maar niets houdt jou tegen om je spullen op je fiets te laden en voor een weekend naar de Ardennen te bollen.
Of je nu een vrij weekend, een vrije maand of zelfs meer tijd hebt, een bikepacking tocht langs singletracks en verlaten boswegen stilt sowieso je honger naar avontuur. Maar voor je inpakt en wegrolt, is het belangrijk om een goed plan te maken. Dat scheelt je veel tijd onderweg én maakt de kans op een onvergetelijke ervaring groter. Deze vier punten zijn cruciaal:
Trek je er voor langere tijd op uit met de fiets of heb je helemaal geen zin om op de omvang en het gewicht van je bagage te besparen, dan kan je nog altijd opteren voor de meer ‘klassieke’ manier van reizen met de fiets. Kies dan voor een toerfiets die standaard voorzien is van spatborden, verlichting en bagagedragers. In de voortassen en achtertassen kan je veel meer kwijt zodat je wat comfortabeler reist, maar ook wel iets trager fietst. Aan jou de keuze.
Een reparatieset verdient een vaste plek in je fietsuitrusting. Een platte band, een gebroken ketting of een haperend schakelsysteem kan de besten overkomen. Wat je zeker niet mag vergeten, of je nu met een gewone binnenband of tubeless rijdt:
· Binnenband(en)
· Bandenlichters
· Als je tubeless rijdt: een tubeless repair kit
· Kettingspons
· Missing link voor je ketting
· Reparatie-tape en tie wraps, die komen altijd van pas
Wie dagelijks z’n banden controleert, bespaart zichzelf veel problemen. Controleer naast de algemene staat van je banden zeker ook de bandenspanning. Afhankelijk van het terrein waarop je fietst, pas je de spanning aan. Rijd je op asfalt, dan zijn harde banden fijner. Rijd je vooral offroad, dan doen zachtere banden het beter.
Maar let op! Met te zachte banden heb je meer grip, maar ook veel meer rolweerstand. Dus dat wordt harder trappen. Met te harde banden ga je sneller, maar loop je ook het risico om sneller lek te rijden. De ideale hoeveelheid BAR of PSI vind je meestal op de band zelf, of in handige tabellen online die bijvoorbeeld ook je lichaamsgewicht meenemen in de overweging. Neem in ieder geval een compacte bandenspanningsmeter mee om aan te passen on the go!
Zoals voor elk item in je bikepacking-uitrusting geldt, geldt ook voor je tent: hoe lichter en compacter, hoe beter! Daar kan je heel ver in gaan. Sommige avonturiers nemen bijvoorbeeld geen volledige tent mee, maar bevestigen een zeil aan het frame van hun fiets. Wie liever toch wat comfortabeler slaapt, heeft gelukkig de keuze uit een ruim aanbod lichtgewicht tenten.