“Omdat ik hier al zo lang werk, weet ik van alles wel iets. Zo kan ik mensen altijd helpen waar nodig.”
“Ik begon op mijn 19e te werken in het magazijn van A.S.Adventure. Bestickeren, orders oppikken en klaarmaken voor de winkels: vandaag heet het orderpicking, toen had het nog geen naam. Intussen heb ik vanalles gedaan in het magazijn, zoals stock zetten, met de machines rijden, de leveringen ontvangen aan de poort. Ik heb in de drie verschillende magazijnen van A.S.Adventure gewerkt. Nu werk ik al bijna 5 jaar als supervisor van outbound en webbestellingen in het magazijn in de Maccabilaan in Hoboken.”
“Mijn werkdag begint vroeg, tussen 7u en 7u30. De warehouse manager maakt een dag op voorhand onze planning. Als hij er niet is, neem ik of Kerlyn die taak over. ’s Ochtends bekijken we wat voor werk er op de planning staat en verdelen dat over de medewerkers. Ik check mijn mails en verwerk alles wat is binnengekomen van de klantendienst. Zijn er klanten die wachten op een bestelling? Of hebben ze een andere vraag over een order? Dan check ik onze stock en help de klantendienst verder. Ook de webretours bespreek ik met hen. Er staan meestal 1 of 2 collega’s in het magazijn die de pakjes die terugkomen inscannen om te zien waarom een klant dit heeft geretourneerd. Ze checken de staat van het product en overleggen met de klantendienst wat ermee moet gebeuren.”
“Kerlyn en ik zijn de aanspreekpunten in het magazijn voor vragen en problemen. Afhankelijk van de drukte op de verschillende afdelingen, wisselen we medewerkers gedurende de dag van plaats. Is het bijvoorbeeld rustiger bij de weborders, dan helpt dit team bij het orderpicken of bij het verwerken van transfers van de winkels naar het magazijn. Loopt er een seizoen af, dan komen producten terug naar ons. Bij de start van de herfst komt swimwear bijvoorbeeld terug om plaats te maken voor wintersport. De verwerking van die producten heeft geen prioriteit, maar ze nemen wel plaats in het magazijn in. Dus als het even rustiger is, laat ik een aantal collega’s die stuks weer inscannen en binnen nemen.”
“Komen er leveringen, transfers of klantenbestellingen binnen met de vrachtwagen, dan ga ik ook altijd eens kijken. Zo kan ik tonen waar ze alles kunnen plaatsen, zodat er ook ruimte is voor de lading van de volgende vrachtwagen.”
“Als supervisor in het warehouse ben ik ook verantwoordelijk voor de bestellingen uit onze webshop. Web is onderverdeeld in 3 compartimenten: quality control, direct sales en dispatch. Die drie plekken zijn verbonden door een lopende band. Bestel je iets online voor 22u bij A.S.Adventure dan wordt dat de volgende dag geleverd. Onze medewerkers maken dat mogelijk. Een online bestelling wordt uitgezocht door onze orderpickers en naar kwaliteitscontrole gebracht. Bestaat een bestelling uit 1 product, dan gaat het van kwaliteitscontrole rechtstreeks naar dispatch om ingepakt en verstuurd te worden. Zijn er verschillende producten, dan passeert de bestelling eerst bij direct sales. Alle producten waaruit een bestelling bestaat worden daar verzameld, om samen ingepakt te worden bij dispatch.”
“In soldenperiodes of voor de feestdagen kan de webshop exploderen. Dan sturen we meer mensen naar de drie compartimenten. Soms moeten we een cut off doen op onze delivery promise en kan je bijvoorbeeld maar tot 18u bestellen voor next day delivery. Zo blijft het werkbaar voor onze mensen en kunnen ze de kwaliteit en volledigheid van je bestelling garanderen.”
“We werken met een lach en een zwans. Die toffe sfeer onder collega’s is belangrijk.”
“Mijn functie combineert heel veel verschillende taken: ik werk op de afdelingen, kijk of iedereen mee kan en zit ook achter mijn computer. Die afwisseling vind ik het leukste aan de job. Ik werk hier al zo lang en ik weet van alles wel iets. Daarom kan ik mensen helpen waar nodig. Er is ook altijd een zekere drukte, waardoor de dag vooruit gaat. Je bent altijd bezig. Toch is er een gemoedelijkheid: er zijn regels en je mag niet te laks zijn, maar er is wel tijd voor een babbel. We werken met een lach en een zwans. Die toffe sfeer onder collega’s is belangrijk.”
“We werken met heel wat interimkrachten in het magazijn en het belangrijkste vind ik dat ze hun best doen. Je moet niet de snelste zijn, maar je moet aanwezig en hulpvaardig zijn. Doe moeite, wees beleefd. Als je ongeïnteresseerd rondloopt, kan je hier niet veel doen. Er zijn regelmatig nieuwkomers met een visum of een tijdelijke verblijfsvergunning bij ons aan de slag. Natuurlijk is het geen probleem als zij eens naar het districthuis moeten voor hun papieren en dat op voorhand laten weten. Maar interimkrachten die zomaar niet komen opdagen, die hoeven niet terug te komen.”
“Supervisors, teamleads, verantwoordelijken: bijna iedereen is hier als orderpicker begonnen. Je hoeft geen speciale vaardigheden hebben, want je leert alles op de vloer. Als je gemotiveerd bent en ervaring opdoet, dan kan je verder groeien. Ik vind het belangrijk om medewerkers te hebben die overal inzetbaar zijn. Vandaag sta je eens aan quality control, morgen dispatch en overmorgen ontvang je misschien transfers. Overal staat een verantwoordelijke die je kan uitleggen wat er moet gebeuren.
“Het is complex om te organiseren, maar elk jaar gaan we ook op teambuilding met het hele magazijn. Dan zetten we op vrijdagnamiddag alles stil om met de collega’s iets leuks te doen. Dit jaar zijn we gaan karten, bowlen en gezellig gaan eten. Er is ook altijd een eindejaarsdrink, al moet de late ploeg daarna nog aan het werk. We vinden het toch belangrijk om twee keer op het jaar iets met de verschillende ploegen uit onze 3 magazijnen te doen.”