“Een kennis die bij A.S.Adventure werkt, vertelde me dat ze er altijd goede mensen zoeken en dat ik er vast iets zou kunnen betekenen.”
“Ik begon negen jaar geleden als teamleader Operations. Na het faillissement van Free Record Shop had ik in verschillende winkels gewerkt, maar ik vond mijn ding niet. Ik had al eerder samengewerkt met de warehouse manager Marc, die mijn potentieel zag en me aanraadde om te solliciteren bij A.S.Adventure. Vandaag werken we nog steeds samen. Ik kwam van mijn eigen winkel waar ik een team van 3 leidde en moest even mijn weg zoeken. Een magazijn is een heel andere wereld, maar nu wil ik hier nooit meer weg.”
“Als teamleader Operations was ik actief bij web, inbound, transfers, inventaris, noem maar op. Daarna verving ik een collega in het inboundteam, waar ik vandaag nog steeds supervisor ben. Inbound slaat op het volledige traject dat een product aflegt zodra het geleverd wordt in ons magazijn tot het weer opgepikt wordt om naar onze winkels gebracht te worden.”
“Nadat een aankoper goederen heeft aangekocht, komen die bij ons aan. Wij checken of de levering volledig is en geven eventuele verschillen door aan de collega’s op kantoor. Daarna krijgt elk product een locatie. Soms moeten producten nog bestickerd worden of is er een prijswijziging gebeurd: wij zorgen dat alles klopt. Zodra een stuk op zijn plek ligt, wordt het zichtbaar in het computersysteem en kan het uitgestuurd worden. Lopen er bepaalde acties of verschijnt er een folder, dan weten we dat die producten snel in de winkel moeten liggen en nemen we ze voor in de verwerking.”
“Het tweede deel van onze inboundsupplychain is het orderpicken. Dat is het oppikken van goederen om te versturen naar de winkels of voor de online bestellingen. De eerste orderpickers gaan van start om 7u en het laatste product wordt om 12u ’s nachts verzameld. Wanneer alle orders verzameld zijn in een kooi of bak, vertrekken de chauffeurs vanuit het magazijn in de Smallandlaan naar onze winkels. Vanaf daar begint de outboundlogistiek.”
“Daarnaast verwerken we ook transfers wanneer het seizoen wisselt en goederen de winkel verlaten. Als het bikiniseizoen erop zit, komt swimwear bijvoorbeeld terug naar het hoofdmagazijn. Dan is het nog steeds beschikbaar om online te bestellen, maar ligt het niet meer in de winkels.”
“Ons team van orderpickers bestaat uit vaste medewerkers en interimmers. Zeker in drukke periodes als de solden staan hier veel mensen. We krijgen ook hulp van mensen met een beperking die een handje komen toesteken.”
“Heel wat van onze interimmers blijven terugkomen. De aangename sfeer onder collega’s heeft daar zeker mee te maken. Iedereen voelt zich betrokken in wat we doen. Ook de teamleads staan hier het karton op te ruimen en orders te verwerken, in plaats van zich in een kantoor terug te trekken. Dat samenhorigheidsgevoel maakt het fijn werken.”
“Het samenhorigheidsgevoel maakt het fijn werken.”
“Ik ben een ochtendmens, dus beginnen om 7u is voor mij ideaal. Het eerste wat ik doe is mijn computer open zetten en door mijn e-mails gaan. Als er een dringend bericht inzit van de late ploeg, dan neem ik dat voor. Wanneer er bijvoorbeeld iets is mis gegaan met de lopende band, zou het kunnen dat er klanten aan het wachten zijn op hun pakje. Alles voor klanten is prioritair, dus dat gaat bovenaan de todo-lijst.”
“Met mijn collega-teamleader Nico bespreek ik wat er moet gebeuren die dag en welke medewerker waar wordt ingeschakeld: web, transfer of inbound. Op maandagmorgen zitten de warehouse manager Marc, Nico en ik samen om de voorbije en de komende week te overlopen: welke acties verwachten we voor web of inbound? Hoe zetten we onze medewerkers in? Marc heeft contact met de collega’s op kantoor en koppelt naar ons terug. Na ons overleg check ik de prijswijzingen en ’s middags ga ik na welke goederen niet zijn gevonden door de orderpickers. Zijn het items die niet scannen? Is de voorraad niet correct?”
“Ondertussen check ik of iedereen goed bezig is, hou ik de orde en netheid in de gaten en controleer ik of we binnen de termijn van 5 dagen voor verwerking blijven. Teamleaders helpen mee waar nodig en controleren intussen ook de transfers die binnen komen van de winkels: klopt het aantal en de bestickering? Zit er een switch bij van een winkel naar een andere? Zit er een retourleverancier bij? Ik heb dus een vrij uitgebreid takenpakket (lacht).”
“Iedereen in ons team neemt verschillende taken op zich. Die variatie houdt het voor het hele team leuk. Je moet er wel voor openstaan: het belangrijkste als je op de vloer wil meedraaien is de goesting om te werken. Je moet actief en geïnteresseerd zijn, en iets bij willen leren.”
“De belangrijkste eigenschappen van nieuwe collega’s vind ik dat ze goedgezind, eerlijk en oprecht zijn. Natuurlijk kan je eens een slechte dag hebben, maar wees dan eerlijk: babbel erover als er iets niet lukt. Dan zoeken we samen naar een oplossing.”