Vraag en antwoord: Vragen rond de duurzame initiatieven binnen A.S.Adventure

Als actief lid van de European Outdoor Group/Sustainability focus Group, gaan we samen met andere outdoor retailers en merken op zoek naar duurzame oplossingen voor de sector.  

 

Daarnaast zijn we ook lid van de European Outdoor Conservation Organisation (EOCA).  Als outdoorretailer wil A.S.Adventure graag iets terugdoen voor de planeet. Samen met meer dan 130 Europese bedrijven uit de outdoorsector bieden we daarom financiële steun aan de projecten van de European Outdoor Conservation Association. Van de bescherming van bedreigde diersoorten en het opnieuw aanplanten van regenwoud tot het opruimen van natuurgebieden en het onderhouden van wandelroutes. Hoe meer bedrijven betrokken raken, hoe groter onze impact op het behoud van de outdoorwereld waar we allemaal afhankelijk van zijn. Samen maken we het verschil!

Plastic heeft een slecht imago, en dat is zeker niet onterecht. Maar er zit ook meer achter een plastic verpakking dan je denkt. Ja, er zijn zelfs heel wat voordelen aan verbonden:

  • Compactheid: dankzij een (dunne) plastic verpakking kunnen we onze producten veilig en proper vervoeren, terwijl ze weinig plaats innemen. Daardoor vervoeren we minder 'lucht', wat ontzettend vervuilend is.
  • Hygiëne: vocht, vuil en stof horen niet thuis op onze producten. Plastic beschermt je aankopen tijdens de weg die ze afleggen van het magazijn naar de winkel en/of jou thuis.
  • Bescherming: doos in, doos uit, op en af de transportband... Elk product legt een lange weg af, en dankzij een plastic verpakking gebeurt dat zonder kleerscheuren.
  • Recycleerbaar: we kunnen plastic perfect recycleren om het opnieuw in te zetten als nieuwe plastic. Dat doen we dus ook!

Ons verpakkingsbeleid is een avontuur van formaat, maar we bewandelen absoluut de weg naar minder plastic. Wil je alles weten over ons parcours? Lees dan het volledige verhaal.

Om de impact van microplastics te beperken tot een absoluut minimum, doen we al heel wat, samen met onze merken, leveranciers én klanten:

 

  • Onze merken moeten systematisch hun inspanningen tegen microplastics aantonen, ieder jaar opnieuw. Via een bevraging stimuleren we onze merken en leveranciers om naar een duurzame productie te groeien. Bovendien bewaken we de claims van onze merken.
  • De meeste fabrikanten zijn lid van de EOG (European Outdoor Group) waar microplastics collectief worden aangepakt. Ook wij gaan actief op zoek naar oplossingen binnen de EOG.
  • We volgen nieuwe evoluties op en nemen ze op in ons aanbod. In de wintercollectie 2018/2019 vind je van Vaude bijvoorbeeld nieuwe fleeceproducten die helemaal geen microplastics meer vrijgeven. Vaude kiest daarbij voor Biopile, een materiaal waarin polyester vervangen is door (biologisch afbreekbaar) Tencel. Ook merken zoals Jack Wolsfkin, The North Face en Salewa innoveren continu om tot betere oplossingen te komen
  • Als we meer inzoomen op fleece, zegt de prijs misschien niet alles, maar feit is wel dat een spotgoedkope, generische fleece een grotere impact op het milieu zal hebben dan een duurdere (merk)fleece. Daarom nemen we alleen kwalitatieve merkproducten op in ons aanbod.
  • We lichten onze klanten zo goed mogelijk in over deze problematiek. Niet alleen met informatie over microplastics (die trouwens niet alleen uit fleece voortkomen), maar ook met handige tips voor een milieubewust onderhoud van fleece. Een goed geïnformeerde klant is er twee waard.

Er worden enkele Ayacucho-producten gemaakt in de regio Ayacucho, maar niet elk Ayacucho-product komt uit Peru.

 

We leggen het accent liever op een verhaal dat écht duurzaam is: fondsen werven die in lokale initiatieven kunnen worden geïnvesteerd, zodat onze motor voor verandering blijft draaien én zodat mensen lokaal tewerkgesteld worden met hun eigen lokale mogelijkheden en grondstoffen. En dit via onze partner Solid.

 

Het verhaal achter de Ayacucho-collectie en Solid:

Van elk (!) verkocht Ayacucho-product gaat een deel van de opbrengst naar Solid, onze partner in het Ayacucho-verhaal. Solid heeft verschillende projecten voor duurzame gemeenschapsontwikkeling – niet alleen in Ayacucho (Peru) waar het voor ons allemaal begon, maar intussen ook in India en Kenia.

‘Leren door te doen’ is het motto bij al deze projecten: we leren de lokale bevolking al doende op eigen benen te staan en het heft in eigen handen te nemen. Zo worden ze na een tijd zelfvoorzienend. Meer over die projecten lees je hier.

 

Bij de productie van de Ayacucho-collectie wordt er door onze aankopers op toegekeken dat alles conform de BSCI-code verloopt, met garanties voor correcte arbeidsomstandigheden.

 

Wil je het verhaal achter de Ayacucho-collectie met eigen ogen zien en beleven? Dan nodigen we je uit om mee te doen aan de selectieprocedure voor onze jaarlijkse inleefreizen naar de projecten van Solid. Hou daarvoor onze nieuwsbrieven en social media regelmatig in het oog.

Onze partners en leveranciers onderschrijven de BSCI-code. Die ondersteunt retailers, importeurs en merken om arbeidscondities in supplying fabrieken en werkplekken te verbeteren. Wil je meer weten over de inhoud van de BSCI-code of zien hoe de controles gebeuren, dan kan je hier terecht.

Door een vinger aan de pols te houden bij alle merken in ons aanbod! Jaarlijks worden onze leveranciers bevraagd over deze topics:

 

  • Code of conduct: welke normen worden er gehanteerd in het kader van minimumloom, kinderarbeid enzovoort.
  • Organisaties: bij welke organisaties (Fair Wear Foundation, Fair Labor Organisation, …) is een merk aangesloten?
  • Labels en certificaten: Welke labels en certificaten hebben de producten? Wordt er gewerkt met een Bluesign-label? Voldoet een merk aan de ISO26000-norm over maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • Varia: zijn er andere duurzame initiatieven binnen het bedrijf? Wat is er concreet verwezenlijkt het afgelopen jaar?

 

We proberen hier steeds streng op toe te kijken om zo transparantie te verkrijgen.

Nieuwe initiatieven van merken geven ook inspiratie voor andere merken, iets wat wij als retailer ook kunnen doorgeven. 

Al onze Ayacucho-jassen zijn volledig PFC-vrij. Om ze op een milieuvriendelijke manier waterafstotend te maken, maken we gebruik van Bionic Finish Eco.

Voor alle andere outdoormerken die we verdelen, gaan we het gebruik van PFC’s en andere waterafstotende coatings na, mede via de Code of Conduct. We zien wel dat er overal stappen worden ondernomen om deze coatings duurzamer te maken.

Neen, in onze Ayacucho-collectie wordt geen bont gebruikt en ook bij andere merken weigeren we producten waar er echt bont gebruikt wordt. 

We aanvaarden enkel dons dat werd teruggewonnen uit de voedingsmiddelenindustrie en dus niet afkomstig van dieren die levend werden geplukt of van ganzen die gedwongen werden gevoed met het oog op de productie van ganzenlever. Daarom verkopen we alternatieven op dons. Ook voor het private label Ayacucho is dit het geval. Strenge normen dus, die regelmatig worden gecontroleerd.

Onze leveranciers en merken moeten dierenwelzijn steeds in het achterhoofd houden tijdens de productieprocessen. Wantoestanden zoals de mishandeling van angorakonijnen of ‘mulesing’ bij schapen tolereren we niet. Ook dit wordt ondertekend met de BSCI-code en de Code of Conduct.

Zowel met Ayacucho® als met andere merken bekijken we hoe eindige grondstoffen kunnen worden geminimaliseerd tijdens de productieprocessen. Bovendien proberen we reststoffen opnieuw in te zetten, zodat de processen duurzamer worden. Kortom, we focussen op recyclage en biologisch afbreekbaar textiel, de essentie van een circulaire economie:

 

  • Om de ecologische voetafdruk van een product in te schatten, moet de hele levenscyclus van het product (LCA) bekeken worden. Niet alleen het productieproces speelt daarbij een rol, ook de benodigde grondstoffen, het transport, het gebruik en de verwerking na afloop zijn van fundamenteel belang om dit correct te voorspellen.
  • Biologisch afbreekbaar textiel past perfect in dit plaatje: 100% bio-afbreekbare kleding kan gecomposteerd worden, waarna er vruchtbare grond is voor nieuwe materialen. Daar zijn we zeker voor gewonnen.
  • We moeten wel kritisch blijven: het label ‘bio-afbreekbaar’ is geen oplossing voor alle problemen. Daarom moeten we dieper graven en bekijken hoeveel water er nodig is voor de kweek van grondstoffen, welke afstanden er overbrugd moeten worden tussen kweek en verwerking en welke procedés er worden gevolgd bij de productie.
  • De grondstof die het best in dit plaatje past, is Tencel. Die wordt gemaakt van de pulp van eucalyptusbomen, zonder toxische stoffen, en is volledig biologisch afbreekbaar. Bovendien groeit eucalyptus snel en vereist de plant weinig water. Andere veelbelovende textielstoffen die perfect in dit plaatje passen zijn hennep, bamboe en jutte. Onze aankopers houden hier ook rekening mee. Zeker voor ons private label Ayacucho®, waar we regelmatig met bamboe en tencel werken.

Wij beseffen dat we kunnen verbeteren, zowel in het gebruik als het verbruik van onze verpakkingen. Daarom nemen we vandaag al stappen in de juiste richting, met als toekomstperspectief: zo weinig mogelijk plastic gebruiken in en verbruiken met onze verpakkingen.

 

  • Om onze verpakking te ‘verduurzamen’, maken we steeds een afweging tussen de impact op het milieu en het vervoeren van lucht. Zo bekijken we momenteel alternatieven voor het opvulpapier in onze verpakkingen voor bestellingen op afstand. Maar dit niet alleen. We bekijken ook extra formaten van dozen om het product beter passend in te verpakken en vervoeren, zodat het vervoer van lucht sterk gereduceerd wordt.
  • Omdozen worden herbekeken naar duurzame vouwdozen die geen plastic tape meer nodig hebben om te sluiten. Deze kunnen dan ook makkelijk hergebruikt worden bij retours.
  • We bekijken nieuwe Bpost-etiketten die rechtstreeks op onze dozen kunnen gekleefd worden, om zo de plastic ondergrond te elimineren.
  • Wanneer er wél nog plastic gebruikt moet worden (om hygiënische of transportredenen), proberen we hier voorlopig een duurzamer alternatief voor te vinden.

 

  • Weetje: we hebben dit jaar ook onze koffiebekers in de winkel en in het hoofdkantoor aangepast naar bio-afbreekbare coffeecups. Beter voor het milieu!

Cookie-instellingen voor de beste online A.S.Adventure-ervaring

A.S.Adventure maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.