Als actief lid van de European Outdoor Group/Sustainability focus Group, gaan we samen met andere outdoor retailers en merken op zoek naar duurzame oplossingen voor de sector.
Daarnaast zijn we ook lid van de European Outdoor Conservation Organisation (EOCA). Als outdoorretailer wil A.S.Adventure graag iets terugdoen voor de planeet. Samen met meer dan 130 Europese bedrijven uit de outdoorsector bieden we daarom financiële steun aan de projecten van de European Outdoor Conservation Association. Van de bescherming van bedreigde diersoorten en het opnieuw aanplanten van regenwoud tot het opruimen van natuurgebieden en het onderhouden van wandelroutes. Hoe meer bedrijven betrokken raken, hoe groter onze impact op het behoud van de outdoorwereld waar we allemaal afhankelijk van zijn. Samen maken we het verschil!
Plastic heeft een slecht imago, en dat is zeker niet onterecht. Maar er zit ook meer achter een plastic verpakking dan je denkt. Ja, er zijn zelfs heel wat voordelen aan verbonden:
Ons verpakkingsbeleid is een avontuur van formaat, maar we bewandelen absoluut de weg naar minder plastic. Wil je alles weten over ons parcours? Lees dan het volledige verhaal.
Om de impact van microplastics te beperken tot een absoluut minimum, doen we al heel wat, samen met onze merken, leveranciers én klanten:
Er worden enkele Ayacucho-producten gemaakt in de regio Ayacucho, maar niet elk Ayacucho-product komt uit Peru.
We leggen het accent liever op een verhaal dat écht duurzaam is: fondsen werven die in lokale initiatieven kunnen worden geïnvesteerd, zodat onze motor voor verandering blijft draaien én zodat mensen lokaal tewerkgesteld worden met hun eigen lokale mogelijkheden en grondstoffen. En dit via onze partner Solid.
Het verhaal achter de Ayacucho-collectie en Solid:
Van elk (!) verkocht Ayacucho-product gaat een deel van de opbrengst naar Solid, onze partner in het Ayacucho-verhaal. Solid heeft verschillende projecten voor duurzame gemeenschapsontwikkeling – niet alleen in Ayacucho (Peru) waar het voor ons allemaal begon, maar intussen ook in India en Kenia.
‘Leren door te doen’ is het motto bij al deze projecten: we leren de lokale bevolking al doende op eigen benen te staan en het heft in eigen handen te nemen. Zo worden ze na een tijd zelfvoorzienend. Meer over die projecten lees je hier.
Bij de productie van de Ayacucho-collectie wordt er door onze aankopers op toegekeken dat alles conform de BSCI-code verloopt, met garanties voor correcte arbeidsomstandigheden.
Wil je het verhaal achter de Ayacucho-collectie met eigen ogen zien en beleven? Dan nodigen we je uit om mee te doen aan de selectieprocedure voor onze jaarlijkse inleefreizen naar de projecten van Solid. Hou daarvoor onze nieuwsbrieven en social media regelmatig in het oog.
Onze partners en leveranciers onderschrijven de BSCI-code. Die ondersteunt retailers, importeurs en merken om arbeidscondities in supplying fabrieken en werkplekken te verbeteren. Wil je meer weten over de inhoud van de BSCI-code of zien hoe de controles gebeuren, dan kan je hier terecht.
Door een vinger aan de pols te houden bij alle merken in ons aanbod! Jaarlijks worden onze leveranciers bevraagd over deze topics:
We proberen hier steeds streng op toe te kijken om zo transparantie te verkrijgen.
Nieuwe initiatieven van merken geven ook inspiratie voor andere merken, iets wat wij als retailer ook kunnen doorgeven.
Al onze Ayacucho-jassen zijn volledig PFC-vrij. Om ze op een milieuvriendelijke manier waterafstotend te maken, maken we gebruik van Bionic Finish Eco.
Voor alle andere outdoormerken die we verdelen, gaan we het gebruik van PFC’s en andere waterafstotende coatings na, mede via de Code of Conduct. We zien wel dat er overal stappen worden ondernomen om deze coatings duurzamer te maken.
Neen, in onze Ayacucho-collectie wordt geen bont gebruikt en ook bij andere merken weigeren we producten waar er echt bont gebruikt wordt.
We aanvaarden enkel dons dat werd teruggewonnen uit de voedingsmiddelenindustrie en dus niet afkomstig van dieren die levend werden geplukt of van ganzen die gedwongen werden gevoed met het oog op de productie van ganzenlever. Daarom verkopen we alternatieven op dons. Ook voor het private label Ayacucho is dit het geval. Strenge normen dus, die regelmatig worden gecontroleerd.
Onze leveranciers en merken moeten dierenwelzijn steeds in het achterhoofd houden tijdens de productieprocessen. Wantoestanden zoals de mishandeling van angorakonijnen of ‘mulesing’ bij schapen tolereren we niet. Ook dit wordt ondertekend met de BSCI-code en de Code of Conduct.
Zowel met Ayacucho® als met andere merken bekijken we hoe eindige grondstoffen kunnen worden geminimaliseerd tijdens de productieprocessen. Bovendien proberen we reststoffen opnieuw in te zetten, zodat de processen duurzamer worden. Kortom, we focussen op recyclage en biologisch afbreekbaar textiel, de essentie van een circulaire economie:
Wij beseffen dat we kunnen verbeteren, zowel in het gebruik als het verbruik van onze verpakkingen. Daarom nemen we vandaag al stappen in de juiste richting, met als toekomstperspectief: zo weinig mogelijk plastic gebruiken in en verbruiken met onze verpakkingen.