Ondanks al onze inspanningen, zijn we ons blijvend bewust van onze eigen milieu-impact. Sinds 2021 werken we dan ook binnen een sterk holistisch programma, met daarin duidelijke engagementen, doelen en acties. Voor onszelf, leveranciers én onze klanten.
We willen een positieve impact maken op onze omgeving, onze mensen, klanten en werknemers. Dit vergt investering en vooral een sterke, kritische geest. Als outdoorretailer zijn wij dan ook de link tussen producenten en klanten. We bevinden ons in een unieke positie: enerzijds kunnen we invloed uitoefenen op merken en leveranciers om te produceren met oog op minder impact en het voortouw te nemen. Anderzijds willen we onze consumenten wegwijs maken in hoe ze een beter geïnformeerde aankoopkeuze kunnen maken en hun aankopen beter kunnen onderhouden zodat ze langer en beter kunnen genieten van de ‘outdoors’.
"Sustainability in a company is a journey full of turns, peaks and troughs where we are always striving to improve and impact our planet and our people. We need to understand and face our impact but, above all, keep focused on what we can change, step by step. We believe in our contribution and act on it"
(Claudia Verswyver, Sustainability Lead Retail Concepts)
A.S.Adventure maakt samen met Juttu deel uit van Yonderland. Deze groep is ontstaan in België toen A.S.Adventure verschillende overnames deed. Zo was er in 2000 de acquisitie van Outdoor and Cycle Concepts in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. In 2007 ging de internationale expansie verder met de overname van Bever in Nederland. De naam was eerst A.S.Adventure Group, maar sinds mei 2021 is Yonderland de nieuwe naam van de internationale groep.
Yonderland staat voor een positieve wereld. Eentje waarin we steeds op ontdekking zijn en openstaan voor verwondering. Letterlijk vertaald betekent yonder dan ook ‘ginds, verderop, daarheen’. Yonderland is de grootste Europese outdoor retailorganisatie die consumenten een breed assortiment producten en services biedt voor buitenavonturen, dichtbij huis of in het buitenland. We onderscheiden ons door een kwalitatief productaanbod, een hoog niveau van expertise en de uitstekende service die we aan onze klanten bieden. Dat allemaal in combinatie met een unieke shopping experience, in de winkel én online. We streven ernaar om onze klanten continu te inspireren om buiten te genieten van een gelukkige, gezonde en duurzame levensstijl.
"“We are actively looking to our partners, to our brands, to our suppliers, to our landlords. To achieve real change with regards to climate change and lowering our environmental footprint collectively, we need the support and transparency from our partners.”
(Bea De Beuckelaer, CEO Retail Concepts)
Benieuwd naar alle cijfers van de Yonderland-groep?
Het is een collectieve verantwoordelijkheid om bewuster stil te staan bij hoe we produceren, verdelen en kopen. Niet alleen voor producenten en verdelers, maar ook voor iedereen die bij ons shopt en voor A.S.Adventure zelf als organisatie. En het is ook onze taak om op te roepen voor actie.
• Start met het creëren van meer transparante productlijnen
• Informeer ons over welke producten extra informatie of accreditaties bevatten
• Start met het in kaart brengen van je ecologische voetafdruk
• Doe je research of laat je informeren over het juiste (en meest kwalitatieve) product
• Draag zorg voor je spullen
• Is iets stuk? Probeer het dan liefst eerst te (laten) herstellen
• Huur eerst, koop later: zo weet je perfect of iets écht bij je past
• Reis duurzamer naar je volgende bestemming
• Gooi aangekochte uitrusting die je toch niet meer gebruikt niet weg, maar geef ze door
• Recycleer je uitrusting bij ons